Follow your own path

Dyslexie en faalangst

De ontwikkeling van faalangst en/of stress is bij dyslectici vaak onvermijdelijk. Op de basisschool merken dyslectici namelijk al vaak dat zij anders zijn dan de rest van hun klasgenoten. Ze zijn slechter in taal en verwerken informatie anders dan andere kinderen. Dat heeft vaak een slecht zelfbeeld en een gebrek aan zelfvertrouwen tot gevolg.

Dat wordt verergerd wanneer dyslectici ook expliciet negatieve ervaringen opdoen in hun schooltijd: leraren die het dyslectische kind voor schut hebben gezet, hebben uitgemaakt voor dom of lui en daarbij alle andere kwaliteiten van dyslectische kind ontkennen. Wanneer je dan als volwassene weer met soortgelijke situaties wordt geconfronteerd, wordt deze oude pijn onbewust weer oproepen. Dat wordt dan ervaren als angst, spanning in het lichaam en een hoge mate van stress.

Deze stress die ontstaat in zulke situaties heeft een direct effect op de hersens. Bij veel stress wordt namelijk de niet dominante hersenhelft vertraagd of uitgeschakeld. Bij iemand met dyslexie, is dat dus de linkerhersenhelft, waar nu juist de taal zit. Dit heeft tot gevolg dat je niet uit je woorden kan komen, dat je niet meer kunt lezen wat er staat of dat je geblokkeerd raakt als je moet schrijven. Zodra dyslectici onder hevige stress of spanning staan bij een examen, presentatie of sollicitatiegesprek, bij het volgen van een nieuwe opleiding of het moeten schrijven van een rapport of werkstuk, valt de taal in hun hersenen uit! Dyslectici worden zodoende dubbel getroffen door de faalangst. Faalangst belemmert het zelfvertrouwen waardoor dyslectici regelmatig onder hun niveau presteren en onder hun intelligentieniveau studeren of werken.

Symptomen van faalangst:

  • Niet durven uitspreken
  • Perfectionisme
  • Black-out bij testen of beoordelingen
  • Bang om door de mand te vallen
  • Gevoel iets te moeten verbergen
  • Uitstelgedrag
  • Hard oordelen over jezelf en anderen

Hier is wat aan te doen. Belangrijk voor mensen met dyslexie of voor docenten remedial teachers en andere die met dyslectici werken, is het inzicht wat dyslexie is, namelijk een andere manier van informatie verwerken. Het verschil tussen het conceptuele denken en het lijndenken geeft niet alleen veel inzicht, het is ook een positieve benadering van dyslexie. Dit heeft weer een positief effect op het zelfbeeld. Het verminderen van de faalangst is de meest effectieve ingreep in het verminderen van taalproblemen. Faalangst verergert namelijk de dyslexie, omdat juist bij dyslectici de taal uitvalt als zij onder stress en spanning staan, omdat de hersenen blokkeren vanuit het gevoel dat je ‘dom’ of ‘lui’ zou zijn.

Wilt u meer weten of graag een intakegesprek plannen? Neem dan contact op.

 

 

 

 

  • Volg ons