Faalangst is vaak een direct gevolg van het dyslectisch zijn!

Wat veel mensen niet weten is dat de faalangst de dyslexie ook behoorlijk verergerd. Soms is het zelfs zo dat 50% tot 75% van de problemen die dyslectici hebben met taal, wordt veroorzaakt door faalangst. Dat heeft te maken met hun andere manier van denken en de manier waarop de hersenen van mensen met dyslexie georganiseerd zijn. Zodra dyslectici onder hevige stress of spanning staan bij een examen, presentatie of sollicitatiegesprek, bij het volgen van een nieuwe opleiding of het moeten schrijven van een rapport of werkstuk, valt de taal in hun hersenen uit! Dyslectici worden zodoende dubbel getroffen door de faalangst!

Faalangst belemmert het zelfvertrouwen en is er regelmatig de oorzaak van dat dyslectici minder presteren dan dat zij werkelijk kunnen en regelmatig ruim onder hun intelligentieniveau werken of studeren.

Oorzaken faalangst

De ontwikkeling van faalangst en/of stress is bij dyslectici vaak onvermijdelijk. Op de basisschool merken dyslectici namelijk al vaak dat zij anders zijn dan de rest van hun klasgenoten. Ze zijn slechter in taal en verwerken informatie anders dan andere kinderen. Dat heeft vaak een slecht zelfbeeld en een gebrek aan zelfvertrouwen tot gevolg.

Dat wordt verergerd wanneer dyslectici ook expliciet negatieve ervaringen opdoen in hun schooltijd: leraren die het dyslectische kind voor schut hebben gezet, hebben uitgemaakt voor dom of lui en daarbij alle andere kwaliteiten van dyslectische kind ontkennen. Wanneer je dan als volwassene weer met soortgelijke situaties wordt geconfronteerd, wordt deze oude pijn onbewust weer oproepen. Dat wordt dan ervaren als angst, spanning in het lichaam en een hoge mate van stress.

Deze stress die ontstaat in zulke situaties heeft een direct effect op de hersens. Bij veel stress wordt namelijk de niet dominante hersenhelft vertraagd of uitgeschakeld. Bij iemand met dyslexie, is dat dus de linkerhersenhelft, waar nu juist de taal zit. Dit heeft tot gevolg dat je niet uit je woorden kan komen, dat je niet meer kunt lezen wat er staat of dat je geblokkeerd raakt als je moet schrijven. Zodra dyslectici onder hevige stress of spanning staan bij een examen, presentatie of sollicitatiegesprek, bij het volgen van een nieuwe opleiding of het moeten schrijven van een rapport of werkstuk, valt de taal in hun hersenen uit! Dyslectici worden zodoende dubbel getroffen door de faalangst. Faalangst belemmert het zelfvertrouwen waardoor dyslectici regelmatig onder hun niveau presteren en onder hun intelligentieniveau studeren of werken.

Symptomen van faalangst:

  • Niet durven uitspreken
  • Perfectionisme
  • Black-out bij testen of beoordelingen
  • Bang om door de mand te vallen
  • Gevoel iets te moeten verbergen
  • Uitstelgedrag
  • Hard oordelen over jezelf en anderen

Faalangst verminderen

Hier is wat aan te doen. Belangrijk voor mensen met dyslexie of voor docenten remedial teachers en andere die met dyslectici werken, is het inzicht wat dyslexie is, namelijk een andere manier van informatie verwerken. Het verschil tussen het conceptuele denken en het lijndenken geeft niet alleen veel inzicht, het is ook een positieve benadering van dyslexie. Dit heeft weer een positief effect op het zelfbeeld. Het verminderen van de faalangst is de meest effectieve ingreep in het verminderen van taalproblemen. Faalangst verergert namelijk de dyslexie, omdat juist bij dyslectici de taal uitvalt als zij onder stress en spanning staan, omdat de hersenen blokkeren vanuit het gevoel dat je ‘dom’ of ‘lui’ zou zijn.

Verder biedt Buro Blooming een aantal trainingen en coachings waarin veel aandacht aan faalangst wordt geschonken:

  • Training ‘Effectief werken en studeren met dyslexie
  • Dyslexie coaching voor volwassenen
  • Dyslexie begeleiding voor jongeren
  • Training ‘Effectief leren met dyslexie’ – voor onderwijs professionals
  • Coaching – familieopstelling

Tijdens een vrijblijvend intakegesprek kunnen we samen kijken wat het beste bij jou past als persoon en bij jouw situatie.

 

 

Neem contact op
  • AGENDA

    TRAINING ‘EFFECTIEF WERKEN’ MET DYSLEXIE

    21, 22, 28, 29 mei (VOL)
    4, 5, 18, 19 juni
    16, 17, 23, 24 juli
    17, 18 24, 25 september

    Aanmelden 

    Meer info

    YOGALES

    Maandag van 8.30 – 10.00
    Donderdag van 20.00 -21.30

    Meer info

  • Volg ons