Voor professionals in het onderwijs biedt Buro Blooming een 4-daagse training ‘Effectief leren met dyslexie’ zodat zij kundig en bekwaam leren inspelen op de leerbehoeftes van leerlingen met dyslexie. Dyslexie is namelijk meer dan alleen moeite hebben met lezen en/of schrijven, waardoor leerlingen het op verschillende manieren als een blokkade kunnen ervaren op school. Dit kan uiteindelijk leiden tot frustraties, vermoeidheid en spanning voor zowel leerling als docent. Daarnaast kunnen de talenten en kwaliteiten van dyslectici niet tot bloei komen en heeft dat ook effect op de persoonlijke ontwikkeling en het welzijn.

Leerlingen met dyslexie verwerken informatie op een andere manier, ook wel conceptueel denken genoemd. Deze manier van denken is ook zichtbaar bij jongeren met AD(H)D, autisme, hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid.

De training ‘Effectief leren met dyslexie’ is specifiek gericht op hoe u als onderwijsprofessional leerlingen met dyslexie en aanverwante fenomenen zoals AD(H)D, autisme, hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid beter kunt begeleiden. Daarvoor is het belangrijk om eerst in essentie te begrijpen hoe dyslectici en andere conceptueel denkers informatie verwerken. Van daaruit kunt u handvatten en vaardigheden aanleren die effectief toepasbaar zijn in uw dagelijkse praktijk.

Daarnaast leert u hoe u een training kunt opzetten voor leerlingen van deze doelgroep, zodat zij zelf effectieve studievaardigheden kunnen inzetten voor school en daarbij de regie over hun leerproces kunnen voeren. Op deze manier kan het zelfvertrouwen van deze leerlingen groeien en zullen zij meer succes en plezier ervaren in hun schooltijd.

Inhoud training

In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is dyslexie en hoe werkt een dyslectisch brein;
  • Neurodiversiteit, verschillende vormen van informatieverwerking ook zichtbaar bij AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid;
  • Het effect van faalangst op taalverwerving, concentratie en overzicht;
  • Leerlingen effectief leren communiceren en presenteren;
  • Strategieën om te leren plannen;
  • Effectieve taalmethodes voor dyslectici;
  • Snelleestechnieken en methodes om informatie beter te kunnen reproduceren;
  • Alternatieve schrijfstrategieën;
  • Meervoudige intelligentietest;
  • De specifieke talenten en kwaliteiten van dyslectici;
  • Opzetten training ‘Effectief leren’ op uw school.

Resultaten van de training gericht op inzicht

U heeft na de training inzicht in:

  • De invloed van dyslexie en het conceptuele denken op het leerproces;
  • De manier van informatieverwerking van dyslectici en de invloed ervan op het    leren;
  • De oorzaken van faalangst;
  • De sociale en emotionele aspecten van dyslexie, AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid;
  • Veelvoorkomende valkuilen van leerlingen met dyslexie en andere conceptueel denkers;
  • De specifieke kwaliteiten van dyslectici en ander conceptueel denkers en hoe leerlingen deze gericht voor school kunnen inzetten.

Resultaten van de training gericht op vaardigheden

Aan het einde van de training mag u verwachten dat u:

  • Een training kunt opzetten op school voor leerlingen met dyslexie en andere conceptueel denkers;
  • Prestatiedrang, perfectionisme, uitstelgedrag bij leerlingen kunt verminderen;
  • Snelleestechnieken kunt toepassen en deze kunt overdragen;
  • De sterke kanten van leerlingen kunt benutten en weet hoe u deze kunt integreren in de les;
  • Effectieve taalmethodes kunt toepassen voor dyslectici;
  • Een lesplan kunt ontwerpen dat aansluit bij de informatieverwerking van dyslectici;
  • Bekend bent met effectieve studievaardigheden voor dyslectici en deze kunt overdragen;
  • De ins en outs kent van het mindmappen.
Enkele reacties van leerlingen uit het voortgezet onderwijs --

"Eerst dacht ik dat ik minder was dan andere, nu begrijp ik dat ik gewoon anders informatie verwerk en dus anders leer."

"Het is zo fijn om te weten dat ik niet alleen ben en dat andere het ook ‘hebben’."

"Het mindmappen helpt me bij het maken van een planning."

"Ik kan nu beter aan docenten uiteggen wat dyslexie is en ook uitleggen wat ik nodig heb."

"Het concentreren gaat veel beter en ik heb meer rust als ik bezig ben met school."

Neem contact op
  • AGENDA

    TRAINING ‘EFFECTIEF WERKEN’ MET DYSLEXIE

    5, 6, 12, 13 februari (VOL)

    12, 13, 19, 20 maart

    16,17, 23, 24 april

    Aanmelden 

    Meer info

    TRAINING SNELLEZEN 

    3 sessies van  2.5 uur
    vraag naar nieuwe trainingsdata

    Meer info

  • Volg ons